Förra året gjorde kommunen en kontroll av en Burger King-restaurang i Karlskoga.
Man hittade då både smuts och svartmögel i lokalerna.
När man besökte restaurangen igen visade det sig att möglet fanns kvar.
Det var kommunens tillsynsförvaltning som gjorde ett oanmält besök i fjol. Man fann då att diskrummet inte var tillräckligt städat. Bland annat fanns det smuts och svartmögel på väggar, hyllor och i diskhoar.
Burger King fick veta om de rengöringsbrister som konstaterats i lokalerna. Men när förvaltningen gjorde en till kontroll i förra veckan märkte man att det fortfarande fanns problem med både svartmögel och smuts.
Kommunen kräver nu att den aktuella restaurangen vidtar åtgärder, rapporterar nyhetsbyrån Siren. Restaurangen måste, enligt kraven, rengöra ytorna i diskrummet och se till så att alla ytor är mögelfria.
Svaret: ”Rester från grillrengöring”
Burger Kings presstjänst skriver i ett mejl att man tar synpunkterna ”på största allvar” och att man har vidtagit åtgärder. Men man skriver också att det inte rör sig om så mycket mögel som kommunen menar.
”Vi vill samtidigt förtydliga att det som syntes på delar i diskrummet till stor del var rester från den dagliga rengöringen av grilldelar, som rengörs där varje dag, och inte mögel på väggarna. Den brist som identifierades gällde mögel på en hylla i diskrummet. Hyllan har omedelbart plockats ner och åtgärdats.”





