Minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin (M) vill att skjutbanorna i Sverige ska bli fler.
– Det är i grunden viktigt att vi har en fungerande skytterörelse som också kan bidra till att träna skjutskicklighet hos människor där det behövs i Totalförsvaret, säger han.
Minister för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin (M).
Foto: Jessica Gow/TT
I ett inlägg på X skriver han att skytterörelsen i Sverige är viktig för landets beredskap, men att det är ett känt problem att tillgången till skjutbanor i Sverige minskat över tid.
– Det är i grunden viktigt att vi har en fungerande skytterörelse som också kan bidra till att träna skjutskiklighet hos människor där det behövs i Totalförsvaret, säger Carl-Oskar Bohlin.
Han menar att många friviliga försvarsorganisationer utbildar åt olika funktioner i Försvarsmakten, som bland annat skyddsvakter.
Pågår arbete på Försvarsdepartementet
– Den gemensamma nämnaren för detta är att man behöver tillgång till skjutbanor för att bedriva denna verksamhet. Vi vet att det är brist på skjutbanor i bland annat Stockholmsområdet till följd av att flera banor lagts ner av olika skäl, fortsätter han.
Med anledning av detta pågår nu ett arbete på Försvarsdepartementet i frågan.
– Det är ett arbete vi får återkomma till längre fram men det handlar om kommittédirektiv som är under utformande och förhoppningsvis kan leda fram till en utredning som tittar brett på denna fråga, säger Bohlin.





