Om något allvarligt händer kommer regeringen att kunna spela upp ett ljud direkt i din mobiltelefon.
Det nya varningssystemet ska testas och införas redan i sommar.
– Nu får vi på plats ett nytt sätt att varna befolkningen för akut och överhängande fara, säger Carl-Oskar Bohlin, minister för civilt försvar (M).
Det var förra året som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Post- och Telestyrelsen (PTS) fick i uppdrag att införa systemet SE Alert. Med hjälp av cell broadcast-teknik kan man spela upp ljud och varningar direkt i folks telefoner. Det innebär att man inte måste ladda ner någon särskild app för att kunna ta emot varningsmeddelandet.
Bland annat kommer myndigheterna kunna skicka ut larmet i form av ett ljud – en entonig, hög signal som spelas upp i din mobil.
”Sekundsnabbt”
Nu är det redo att testas och implementeras. Det ska ske redan i sommar, med successiv start 1 juli. Nästa vecka börjar myndigheterna en ”omfattande” informationskampanj riktad till allmänheten.
Nyheten presenteras på en pressträff på fredagen.
– Sekundsnabbt kommer vi kunna varna hela befolkningen, säger Carl-Oskar Bohlin på presskonferensen.
95 procent av alla som innehar en mobiltelefon ska kunna ta emot varningen, så länge man håller sin telefon någorlunda uppdaterad. Varningen kan skickas ut till hela befolkningen samtidigt, eller till en geografiskt begränsad grupp.
Skadliga fördröjningar
Bohlin tar bland annat upp branden på Oceana för drygt två år sedan som ett exempel på när det nuvarande varningssystemet inte riktigt räckte till.
– Vi försökte skicka ut mass-sms men många tvingades vänta i 24 timmar innan de fick det. Den typen av fördröjningar kan bli djupt skadliga.
De nya varningarna ersätter inte de befintliga VMA-varningarna som kan ske med sms och utomhusvarningen Hesa Fredrik. Systemet kommer de närmsta månaderna testas i samband med att man testar Hesa Fredrik, säger Mikael Frisell, generaldirektör för Myndigheten för civilt försvar.





