Techjätten Apple verkar inte vara så sugna på att dela med sig av frukten.
Tidigare i år försökte man få en liten ideell förening i Österlen att ändra sin äppellogga, rapporterar Ystads Allehanda.
Den ideella föreningen Biosfärområde på Österlen verkar för hållbar utveckling och vill värna natur- och kulturmiljöer i området. Föreningen har ett färgglatt äpple som logga.
Det har det amerikanska techbolaget Apple snappat upp. I början av året hörde plötsligt Patent- och registreringsverket av sig till Biosfär Österlen, rapporterar Ystads Allehanda.
Apple tyckte inte att det var helt okej att föreningen hade ett äpple som logotyp.
– På ett redan registrerat varumärke, det kan man ju tycka är lite konstigt. Vi undrade om inte äpplen är ganska lika över hela världen. Det var som att Apple tyckte att det amerikanska äpplet har högre värde än det österlenska, säger Dafvid Hermansson, ordförande i föreningen.
Tvisten löste sig dock genom att Biosfär Österlen lovade att aldrig börja konkurrera med Apple genom att sälja datorer eller mobiltelefoner.





