Nu är det sommar!
Åtminstone i söder.
Längst upp i norr är det fortfarande vinter.
SMHI:s årstidskarta, på morgonen 5 maj.
Foto: SMHI
Klockan 20 i går kom glädjebeskedet för stora delar av södra Sverige – den meteorologiska sommaren är här.
SMHI anser att det är sommar när dygnsmedeltemperaturen når över tio grader fem dygn i följd. Och det har det alltså gjort för stora delar av Götaland.
– För de allra flesta delarna där så kan man säga att valborg var första dagen med sommar, säger SMHI:s meteorolog Kristin Sahlström.
Men i resten av Sverige är det fortfarande vår – eller till och med vinter. Längst upp i norr har inte ens våren gjort entré. Där kan man få vänta betydligt längre på ett sommarbesked.
– Om man tittar på fjällen brukar det vara först vid midsommar, säger Sahlström.
SMHI:s årstidskarta.
Foto: SMHI
Kall luft på ingång
Dessutom väntar nu några dagar med svalare temperaturer, vilket innebär att sommarens intåg kan komma något senare till de delar av landet som inte fått sommar än.
– Får man någon eller några dagar med medeltemperatur under tio grader börjar man om på ruta ett igen.
Men de som redan nu kan fira sommarens ankomst behöver inte vara rädda för att sommaren ska försvinna, trots att det nu blir lite kallare.
– Har sommaren kommit så har den kommit, säger Kristin Sahlström.





