Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson öppnar nu för att stoppa ytterligare tonårsutvisningar. Det rapporterar SVT.
– Jag har inga problem med att man stoppar utvisningarna till det att vi har ny lagstiftning på plats, säger han till kanalen.
Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson öppnar nu för att stoppa ytterligare tonårsutvisningar. Det rapporterar SVT.
Foto: OLLE SPORRONG
Frågan om tonårsutvisningar har debatterats flitigt under våren. Det handlar om ungdomar som kom till Sverige som barn tillsammans med sina föräldrar, men som fått utvisningsbeslut efter 18-årsdagen.
Utvisningarna har satts på paus i väntan på att ny lagstiftning ska komma på plats, men utvisningar som redan vunnit laga kraft har inte omfattats av pausen.
Jimmie Åkesson öppnar nu för att även den gruppen ska få stanna kvar i Sverige.
– Utan att känna till något i varje enskilt fall så är det väl ganska uppenbart att det har varit en del beslut som kanske inte rimmar med den allmänna rättsuppfattningen eller allmänt sunt förnuft.
Tycker att pausen ska omfatta alla
Han säger till SVT att han inte ser några problem med att stoppa verkställandet av utvisningarna tills att ny lagstiftning är på plats eftersom Migrationsverket tillfälligt stoppar handläggningen av ärenden som inte handlagts än.
Han menar att det viktigaste är att det kommer ett ”rimligt regelverk” på plats att arbeta utefter.
– Jag har utgått från att när Migrationsverket säger att man stoppar handläggningen så gäller det även dem som redan har fått ett utvisningsbeslut. Men om det inte är så, så tycker jag att det borde vara så.





