Sveriges A-kassor ligger nere – har aktiverat krisledning
Sveriges a-kassors gemensamma it-system ligger för närvarande nere. Det innebär att medlemmar i någon av de 24 anslutna a-kassorna inte kan logga in på ”Mina sidor”. Bakgrunden till driftstörningen är att omfattande uppgraderingar genomfördes under den gångna helgen, enligt Johan Ahlgren, kommunikatör på Sveriges A-kassor.
– När systemen skulle startas på nytt förmiddagen igår, så blev det ett stopp efter två omstarter. Efter det har det rullat på fram till förmiddagen idag, ungefär samma tid, säger Johan Ahlgren.
Systemet låg nere två timmar under gårdagen, och hittills idag har problemen pågått i fyra timmar. Johan Ahlgren menar att det inte är konstigt att störningar sker efter en omfattande uppdatering.
– Som vi bedömer det nu så har medlemmarna kunnat operera i systemen under helgen.
Men nu är det inte helg?
– Nej det är det inte. De som söker ersättning vill veta om deras utbetalning sker enligt plan. Det är självklart oturligt att det sker två gånger på rad, men det är inget katastrofalt, säger Johan Ahlgren.




