Natotopparna samlas i Helsingborg.
Då hyllas utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) – av V-profilen Hanna Gunnarsson.
”Utmärkt”, skriver hon på X.
Utrikesministrarnas sammankomst i Helsingborg är historisk som det första Nato-toppmötet på svensk mark.
Förutom möten och samtal ministrarna emellan har de också hunnit med en finmiddag på Sofiero slott, i närvaro av både kung Carl Gustaf och drottning Silvia.
Det är bilderna därifrån som fått Hanna Gunnarsson, vänsterpartistisk ledamot i riksdagens försvarsutskott, att reagera.
Utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) bar en knallrosa långklänning.
Dagen innan hade hon haft på sig halsduk i samma färg under ett möte med bland andra statsminister Ulf Kristersson och Natobossen Mark Rutte ombord på ett av kustbevakningens fartyg.
Helt rätt, menar Gunnarsson.
”Förlåt en ytlig kommentar, men utmärkt att som kvinna ha färgglada kläder på sig i försvarssammanhang (för alla män har oftast mörka kläder)”, skriver hon på X.
Också drottningen, som bar en tomatröd dräkt, får beröm.
”Malmer Stenergaard och Silvia syns direkt i mängden!” skriver Hanna Gunnarsson.





