Svenska soldater blev ”krossade” under en militärövning på Gotland.
Tidigare försvarsminister Peter Hultqvist (S) tycker att det borde ses som en väckarklocka för svenskt försvar.
– Det blir tydligt att det här är en brist som måste åtgärdas, säger han.
I veckan avslutades försvarsövningen Aurora 26. I ett moment skulle svenska styrkor öva på att på egen hand försvara Gotland under ett simulerat angrepp. Ukrainska drönarpiloter spelade rollen som angripare.
ARTIKELN I KORTHET
Svenska soldater ”krossades” av ukrainska drönarpiloter under övningen Aurora 26 på Gotland.
Peter Hultqvist (S) anser att Sverige måste satsa mer på drönare och utbildning.
Han vill se fler drönare, bättre utbildning och ökat internationellt samarbete.
Regeringen har tidigare satsat miljarder på så kallade kamikazedrönare.
Resultatet blev en ”kross” av de svenska militärerna, säger en av de ukrainska piloterna till AP.
Det får nu Peter Hultqvist, försvarspolitisk talesperson för Socialdemokraterna och tidigare minister, att reagera.
– Vi har länge haft ett behov av att göra betydligt mer på drönarsidan än vad vi gör, säger han till Expressen.
”Ta på allvar”
Han tycker att Sverige och Försvarsmakten borde skala upp på flera områden när det kommer till drönare. Framför allt rör det sig om att integrera drönarutbildning mer, både för värnpliktiga och för annan personal. Men också om utbildning av drönarpiloter, inköp av drönare, och samarbete mellan länder.
– Vi bör delta i internationell övningsverksamhet när det gäller det här. Vi bör ta till oss väldigt ordentligt vad man har för erfarenheter i Ukraina och vi bör utveckla det samarbete som finns med exempelvis de baltiska länderna kring detta.
Hultqvist understryker att regeringen redan gör en del bra på området, men säger att det måste till mer.
– Det är inte så att det inte händer något, för det gör det, men det är inte tillräckligt på långa vägar.
– Man måste ta erfarenheterna från Aurora nu på djupaste allvar.
Satsade på kamikazedrönare
Expressen söker försvarsminister Pål Jonson (M). Han har tidigare sagt att han tycker det är ”viktigare än någonsin” att investera i luftvärnsförmågor.
Via sin pressekreterare betonar även Jonson den miljardsatsning på så kallade ”kamikazedrönare”, som regeringen presenterade i vintras.
”Det är en viktig del att få fart på införande av drönare i Försvarsmakten, inte bara att skydda sig utan att använda drönare själva.”





